Soms heb je van die kleine dingen in je auto die je aangenaam verassen, maar soms is het ook net andersom.

Mijn auto heeft een benzinetank van 50 liter. Nou ja, theoretisch gezien dan. In de praktijk weet ik het niet, want de benzinemeter ‘stopt’ bij 40 liter. 20 blokjes, van 2 liter, waarbij de laatste (of de laatste 2?) rood zijn. Dus wanneer je niet zo heel erg avontuurlijk aangelegd bent ga je tanken wanneer je nog 3 a 4 blokjes over hebt, en kan je met een beetje mazzel 35 liter tanken. Met andere woorden: je tank is volgens de benzinemeter bijna leeg, maar in de praktijk is hij nog voor bijna 1/3 vol.

Het probleem wat hierbij speelt is dat er een buffer ingebouwd is op twee plaatsen: de auto schat conservatief in hoeveel brandstof er nog is, en ik schat conservatief in hoeveel brandstof ik over wil houden bij het tanken. Wanneer dit echt niet anders kan, dan moet het maar zo zijn (ik heb liever dat de auto zegt dat er nog 1 liter inzit terwijl er in het echt nog 2 liter inzit, dan dat hij zegt dat er 1 liter inzit, terwijl er 0 liter inzit; en ik heb bij het tanken ook liever dat er nog 3 liter inzit, dan dat ik 10 km voor het tankstation stil kom te staan), maar ik vraag me af of die eerste conservatieve afschatting echt noodzakelijk is. Kunnen die Japanners van Honda die m’n auto gebouwd hebben wel bepalen of de auto nog rijdt naar de plek waar de wielen wijzen en zo niet dat door middel automatisch remmen e.d. corrigeren, en door middel van 9 sensoren in de cabine bepalen of de temperatuur en luchtvochtigheid ok zijn en zo niet dat optimaal bijsturen, maar kunnen ze de hoeveelheid brandstof zo onnauwkeurig bepalen dat ze er voor de zekerheid 10 liter bij op tellen? Ik geloof er niets van.

Ze vertrouwen de mensheid gewoon niet om gebruik te maken van de gegevens die gepresenteerd worden. Ze denken: de gemiddelde autorijder ziet dat er nog 2 liter brandstof aanwezig is, denkt: dat geloof ik niet, en blijft doorrijden. Ja, logisch: want dat is ook de werkelijkheid op dit moment. Dat terwijl het veel duidelijker is: 2 liter is 2 liter, dan weet je gewoon waar je aan toe bent. En op het moment dat je weet waar je aan toe bent, dan ga je de gok ‘ik kan nog wel een stukje verder doorrijden’ niet nemen.