In september heeft het kabinet haar plannen voor het komende jaar bekend gemaakt, en inmiddels zijn de meeste (alle?) van die plannen door de 2e en 1e kamer heengekomen (in ieder geval degene waar ik het over wil hebben). Een van de meest significante wijzigingen is de bijtelling van leaseauto’s. Voor de meeste mensen betekent dat een verhoging van 3 procent-punt. Wanneer je het hebt over procenten van tienduizenden-euro’s dan gaat dan om serieuze bedragen. Voor mij is deze wijziging redelijk positief: de bijtelling van m’n auto wordt ipv met 3% verhoogd, met maar liefst 8% verlaagd. Dat scheelt me 100 euro netto per maand. Dat is waarschijnlijk meer dan genoeg om eventuele lastenverzwaringen te compenseren.
Maar even niet-pragmatisch kijkend: ik vind zowel de verhoging als de verlaging eigenlijk niet begrijpbaar.
Dat de bijtelling omhoog gaat… tsja, als dat nou eens gebruikt zou worden om files te bestrijden (Ik blijf me erover verbazen dat wanneer ik om, zeg, 19:45 naar huis rijd van het werk, er gewoon nog steeds 2-5 km file staat op de ring in Utrecht. Dan is er gewoon een structureel capaciteitstekort), maar daar ga ik maar niet vanuit, ‘t is naief om iets anders te denken dan dat het gewoon om een belastingverhoging gaat om het begrotingstekort niet nog meer te laten oplopen.
Dat ze dan milieuvriendelijke auto’s gaan stimuleren door die bijtelling voor zuinige auto’s te verlagen…. onbegrijpelijk in mijn ogen. Laat de markt zelf zorgen voor zuinige auto’s. Op het moment dat de benzine-prijzen richting een tientje gaan gaan autokopers vanzelf wel letten op het verbruik (dat doen ze nu ook al wel hoor), het feit dat de benzine nog geen tientje per liter kost betekent in mijn ogen dat er op dit moment nog voldoende olie is: het is blijkbaar nog niet schaars genoeg (en dat de alternatieven duurder zijn impliceert ook dat het economisch nog niet verantwoord is om over te stappen op een andere energiebron). Ik ben er volledig van overtuigd dat de markt zijn werk wel doet, en dat we voordat de olie ‘echt op’ is, wel overgestapt zijn op een andere energiebron, daar hoeft de overheid zich niet mee te bemoeien.