Zaterdag weer eens toegegeven aan m’n GAS, en een Canon 100mm f/2.8 USM Macro lens gekocht. Totaal overbodig natuurlijk, maar ja, wel leuk…
Naast het maken van macro-foto’s zoals deze:
kan de lens ook mooi gebruikt worden om foto’s van objecten en portretten te maken. Af en toe is een beetje meer werkafstand ten opzichte van 50 mm wel prettig:
Normaal gesproken koop ik m’n spullen bij Foto Konijnenberg, maar die hadden de lens niet op voorraad. Dus dit keer naar Kamera Express gegaan. Op de weg ernaartoe nog een unicum beleefd: ik ben ingehaald door een Prius, normaal gesproken rijden dat soort mensen altijd 75 op de snelweg (om hun 1:25 te halen natuurlijk…), misschien binnenkort daar maar eens een postje aan wijden…
Kamera Express is echt een totaal andere winkel dan Foto Konijnenberg. Daar waar je bij Foto Konijnenberg een kopje koffie krijgt en je in alle rust je voorgenomen aankoop kan uitproberen / bespreken / testen is Kamera Express echt het schoolvoorbeeld van een dozenschuiver: bij aankomst een nummertje trekken. Zo snel mogelijk het geld overhandigen, en dan snel de winkel weer uit. Op zich maakt me dat nog niet zo heel veel uit, maar ik kan erg slecht tegen de volgende actie: ik kwam voor een lens (die had ik van tevoren gereserveerd), en toen de medewerker achter de balie de lens ging ophalen nam hij meteen maar een UV filter mee, en begon die al meteen aan te slaan. Kijk, op zich: ik was wel van plan om een UV filter te plaatsen, maar zo’n actie vind ik gewoon geen stijl. Dat je meedenkt met de klant is alleen maar toe te juichen, maar vraag het gewoon: ‘Wilt u er ook nog een UV filter bij? Hiermee wordt de lens beschermd tegen beschadigingen. Het filter wat ik hier heb liggen kost 17.50’. Dat komt toch heel anders over.
Toch jammer dat zulke acties (van het feit dat ik aangesproken werd met ‘Nummer 9’ was ik ook niet geheel gecharmeerd) een neutrale stemming binnen een paar seconden om kan slaan naar een negatieve stemming. Een groot gedeelte van het publiek dat dit soort objectieven koopt heeft objectief gezien dit soort dingen helemaal niet nodig. Realistisch gezien zijn het gewoon toys-for-boys (maar daar is toch niets mis mee?) en zijn het vaak semi-impuls aankopen. Als winkelier moet je dit soort publiek volgens mij zo lang mogelijk in de winkel houden en alle mogelijkheden bieden om impuls-aankopen te doen. Bij Foto Konijnenberg hebben ze dat uitstekend begrepen (voorstellen om even een 10-22 op je eigen camera te zetten om gewoon even te kijken wat voor lens dat is), maar bij Kamera Express werden zulke impulsaankopen mij niet eens mogelijk gemaakt… En geloof me, als verkoper zijn er moeilijkere uitdagingen te verzinnen dan mij een 10-22, een 17-55 of een 40D te verkopen…
De volgende keer in plaats van naar Capelle a/d IJssel toch maar weer naar Den Ham…