Na iets meer dan 4 jaar in m’n Honda Civic Hybrid gereden te hebben heb ik sinds kort een BMW 1-serie als voorloopauto.
Na zo’n tijd met een auto gereden te hebben ga je bepaalde dingen als normaal beschouwen, en met het oog op het bestellen van een nieuwe auto (daarover binnenkort meer…) is het eigenlijk wel interessant om de auto’s eens met elkaar te vergelijken. Ik had eigenlijk niet verwacht dat de verschillen zo duidelijk zouden zijn, en het helpt me (ook op onverwachte manieren) om te bepalen wat ik nou handig / belangrijk vind. Het is natuurlijk geen eerlijke vergelijking, de Honda heb ik ruim vier jaar gereden, en ken ik door-en-door. De BMW (die eigenlijk van van een collega is die een epileptische aanval heeft gehad, en de komende tijd dus niet mag rijden) heb ik een paar weken, en is dus nog heel erg wennen.
Zo maar een aantal punten die opmerkelijk vind:
Het grootste verschil (voor mij), het ontbreken van een automatische versnellingsbak. Bij de keuze van de Honda was dat een must-have requirement, en die requirement wordt voor de volgende auto maar weer bevestigd. Het zal wel aan mij liggen, maar een handbak werkt bij mij gewoon niet. Blijkbaar ben ik als man gewoon niet in staat om twee dingen tegelijk te doen (autorijden en schakelen). Een automaat levert voor mij zo veel rust op dat 1) ik veiliger rij, 2) rijden minder inspannend is, 3) ik een veel aangenamer persoon ben in de auto (sorry Hanny!), 4) etc. Tegenwoordig is een auto goed in staat om zelf bepalen welke versnelling het meest handige is om te gebruiken en is sneller dan een mens (een DSG versnellingsbak schakelt in 8ms op) in staat om naar die versnelling te gaan. Wat nog opvallender is: die BMW berekent wel zelf wanneer het tijd wordt om te schakelen, en geeft door middel van pijltjes en cijfers ook aan wanneer het tijd wordt om te schakelen, ik zou zeggen: doe dat dan ook lekker zelf! Na een paar weken begint het schakelen wel een heel klein beetje te wennen, maar goed, ‘t blijft een nutteloos iets wat ik echt niet trek.
Het tweede wat me opviel: de grootte, of beter gezegd de kleinte van de auto. Het gemak van het inparkeren. Waar ik met de Honda standaard 2-3x moet steken om voor m’n huis in te parkeren, rijd ik de BMW in 1x netjes in een parkeerplek. Echt ideaal. En, ik kan wanneer ik naar achteren kijk gewoon bijna zien waar de auto ophoud. Op zich kwam ik er met de Honda altijd wel, maar omdat ik zowel voor als achter niets zag was dat gewoon 4 jaar op de gok rijden (en aangezien ik dan maar liever het zekere voor het onzekere nam: extra vaak steken). Dat heeft m’n prioriteiten ook meteen verlegd. Waar ik eerst nog met een schuin oog keek naar een Peugeot 508, is dat inmiddels wel verdwenen :) De bagageruimte van de Honda was relatief klein en onpraktisch, en de ruimte achterin boeit me echt niet, dus voor mij geldt objectief eigenlijk: hoe kleiner, hoe beter.
De cruisecontrol was ook iets wat me opviel. Ik reed met de Honda eigenlijk bijna altijd op de cruisecontrol. In de stad, wanneer het stoplicht op groen sprong, accelereren naar 50 km/h en dan op het knopje op het stuur klikken. Bij de BMW is het geen knopje op het stuur, maar een hendeltje. Aangezien het hendeltje onder de richtingaanwijzer zit, is het de eerste paar dagen meerdere malen voorgekomen dat ik wanneer ik de cruisecontrol aan wou zetten, ik met groot licht seinde (nu snap ik ook waarom al die BMW rijders dat doen, ze proberen gewoon de cruisecontrol aan te zetten :)), en wanneer ik de cruisecontrol uit wou zetten richting aangaf. Wat weer super handig is bij de BMW is dat de cruisecontrol ook bij lage snelheden werkt. Bij de Honda gaat ie pas aan bij 40+ km/h, zwaar vervelend in 30 km/h zones. Ook handig: de stappen van de cruisecontrol zijn met 1 km/h uur, bij de Honda 1.6 km/h. Wanneer je hem netjes op 123 km/h wilt vastzetten sprong hij er bij de Honda wel eens overheen, en moest je genoegen nemen met 122 km/h ;)
De richtingaanwijzer bij de BMW is een stuk beter: dat even aanraken voor 3x klikken is zo’n uitvinding… superhandig. Echt iets om op zo’n should-have lijstje te plaatsen. En het heeft nog niet (genoeg) geregend om het in de praktijk te testen, maar de automatische ruitenwissers in de BMW zijn ook weer zo iets waarbij ik denk: ja, dat kan een auto mooi zelf bepalen. Weer een should-have erbij…
Wat echt een zware tegenvaller is in de BMW is de opbergruimte. Typisch zoiets waar je gewend aan raakt, en denkt dat het gewoon is. In de Honda had ik naast me 1) een vakje waar ik wat kleingeld voor boodschappenkarretjes + papieren zakdoekjes kwijt kon (geen idee waarom die daar terecht zijn gekomen, maar toen ik de Honda leegruimde kwam ik ze daar tegen…), 2) een vak met 2 coole inklapbare bekerhouders die ik gebruikte als prullenbak (en die ik nooit heb geleegd – tot ik m’n auto moest inleveren), 3) een mega-bak onder m’n armsteun waarin ik de TomTom houder, parkeerschijf, glas-insla-hamer, TomTom afstandsbediening (nooit gebruikt..), bril, handschoenen en volgens mij nog veel meer zut in kwijt kon. In de BMW: 1 inklapbaar vakje waarin wat muntgeld past + onder de armleuning een vakje waarin m’n telefoon past. M’n bril en m’n analoge landkaart heb ik met veel pijn en moeite in het dashboardkastje gekregen.
In de BMW zit een navigatiesysteem. Hoewel ik eerst dacht: dat is overbodig, en met een Brodit-houder voor m’n telefoon ben ik er ook, ben ik daar inmiddels op teruggekomen: het is gewoon handig om niet met een extern aparaat te hoeven slepen. Dus ik vrees dat ik binnen een paar weken zo verpest ben, dat ik die inmiddels ook op m’n should-have heb gezet…
De BMW zou in theorie een stuk sneller moeten zijn dan de Honda. Maar in de praktijk is het echt andersom: met de Honda is het slechts een kwestie van je voet op het gaspedaal zetten, en de auto doet de rest. In de BMW moet je moeite gaan doen. Nou is het verschil bij mij misschien wat groter dan normaal dankzij mijn schakelkunsten, en vanwege het feit dat ik heel netjes bij relatief lage toerentallen opschakel. Wat ik ook merk is dat wanneer je op de snelweg netjes in de 6 rijdt, en je laat even het gas los vanwege verkeer oid, en je rijdt bijvoorbeeld 90, het echt een eeuwigheid duurt voordat je weer 120 rijdt. Nou weet ik wel dat je geacht wordt om dan weer terug te schakelen naar z’n 3 ofzo, maar daar heb ik echt geen zin in. Die boost die de elektromotor je geeft, in combinatie met de CVT is in dat soort situaties echt zo praktisch…
Wat veel mensen een probleem vinden van CVT’s is het feit dat ze zo in de hoge toeren duiken wanneer je gas geeft. Maar daar heb ik bij de Honda geen last van. Wat misschien een beetje meespeelt is dat zo’n CVT wanneer je een constante snelheid rijdt een heel erg laag toerental draait, en het dus wat meer opvalt dat hij bij het accelereren soms 3-4k rpm draait. Maar met een gewone versnellingsbak heb je dat ook. En, bij de Honda merk je veel meer wanneer er meerdere mensen in de auto zitten. Met 2 personen maakt hij al een stuk meer lawaai, en wanneer je er met 4 personen in zit, dan is het verschil helemaal overduidelijk merkbaar. Misschien zijn de mensen die zo lopen te zeuren gewoon heel dik :)
Het onderstel en de wegligging van de BMW lijkt heel erg op die van de Honda. Het verschil is echt een stuk minder dan bijvoorbeeld het verschil tussen de Honda en een 307 of een Qashqai. Maar de BMW is gewoon nog een stukje strakker en nog een beetje beter.
Het start-stop systeem van de BMW is wel een lachertje. Leuk voor de folder, en leuk voor de ECE-cyclus. Maar in de praktijk niet nuttig. Je motor gaat uit wanneer je je versnelling in je vrij zet en de koppeling los laat. Wanneer je de koppeling weer intrapt, dan start te motor weer. En in tegenstelling tot een hybride waarin je electromotor dan gebruikt wordt als startmotor gebeurt dat niet heel subtiel. Bij de Honda was dat (zeker met een warme motor) amper merkbaar.
Het iDrive systeem vind ik echt super. Wanneer ik dat vergelijk met de 500 knopjes bij m’n vader z’n Qashqai, dan werkt zo’n draaiknop gewoon zo veel beter.
Ook fijn aan de BMW: je hoeft niet de benzineklep expliciet te openen. Hij kan open wanneer je auto open is, en hij kan niet open wanneer je auto afgesloten is. Eigenlijk wel zo handig. Bij de Honda moest ik daarovoor een hendel op de grond indrukken / omhoogtrekken (na 4 jaar weet ik het nog steeds niet – en wanneer je het verkeerde doet ging de achterklep open).
Over tanken gesproken: met m’n eerste volle tank heb ik 610 km gereden. Dat is me met de Honda nog nooit gelukt. Ten eerste omdat de tank van de BMW iets groter is, maar bovendien: de boordcomputer van de BMW geeft wel gewoon aan hoe ver je nog kan, en je kan dus gewoon normaal inschatten hoe vol/leeg je tank echt is. Het verbruik is wat minder. Ik zat met die tank op 1:12.8. Dat lukte me met de Honda in sommige situaties helaas ook, maar meestal reed ik toch wel wat zuiniger met de Honda. Maar aangezien het opgegeven verbruik 1:13.3 is het verschil in de praktijk een stuk kleiner dan in theorie. Wat ook opvalt: uit een niet zo wetenschappelijke test (huidig verbruik aflezen van de boordcomputer): bij de BMW is het verbruik bij 80km/h en bij 120 km/h bijna gelijk, bij de Honda zit daar een sterk verschil tussen.
Ik mis trouwens wel de digitale snelheidsmeter van de Civic. ‘t is waarschijnlijk gewoon gewenning, maar ik vind het wel praktisch dat je snelheid digitaal getoond wordt. Dat leest een stuk makkelijker af dan zo’n analoge meter. Daardoor merk ik dat ik nu vaker net even iets te snel rijd, of juist 5 km/h onder de max. snelheid.
Nog een dingetje wat gewoon cool is bij de BMW: een sleutel die je als een soort van mega-SD-kaart in de auto klikt waarna je op de start-knop mag drukken om de auto te starten. Dat is gewoon zo veel gaver dan een ouderwetse (niet eens inklapbare) sleutel van de Honda. Bij de Honda heb ik me ook 4 jaar geirriteerd aan het feit dat de achterklep niet open gemaakt kon worden met de afstandsbediening (de nieuwe versies hebben die feature wel): hoe moeilijk kan het zijn om dat in te bouwen?
En ten slotte – het valt niet te ontkennen – het algemene coolheidsgehalte van de BMW. Die is gewoon *kuch* een stuk hoger dan bij de Honda. En, wat zijn vrouwen toch voor een oppervlakkige wezens ;)