Sinds enige tijd is de spitsstrook op de A1 open. Deze wordt geopend wanneer er meer dan 1500 voertuigen per uur per strook rijden, op dat moment wordt de weg 3 stroken en mag je nog maar 80. Handig wanneer je anders in de file zou staan.
In de laatste week heb ik 2x over dat stuk gereden: zaterdagmiddag om 14:00, en donderdagmiddag om 12:00. In de beide gevallen nou niet echt het toppunt van de spits. Echter was in beide keren de spitsstrook open. En dus beide keren in alle rust dat hele stuk met 80 km/h mogen afleggen… (in plaats van in alles rust met 120 km/h….).
Nou vraag ik me twee dingen af. Ten eerste, als men zelfs al op een zaterdagmiddag vind dat het ‘te druk’ is voor twee stroken, dan is er wel een hele erge overbezetting van de infrastructuur, en heeft het weinig meer te maken met een spitsstrook. Ten tweede, waarom 1500 voertuigen per uur, en hoe wordt dat gemeten. In beide gevallen was het volgens mij zo dat de gemiddelde snelheid een stuk boven de 80 km/h zou komen te liggen met 2 rijstroken (bij het einde van de spitsstrook wanneer het weer naar 2 stroken gaat en iedereen weer 120 km/h gaat rijden bleef het even druk/rustig…). Nou is dat natuurlijk een beetje onderbuikgevoel, want het is zo op het oog wel lastig in te schatten wat er gebeurt wanneer je 1 strook minder hebt, en bovendien wil je in het grensgebied van die 1500 voertuigen per uur ook niet elke kwartier de strook open/dicht doen…
Maar stel dat we toen die 1500 per uur wel haalden. Dat komt neer op elke 2.4 seconden een voertuig. Ruim boven de wenselijke 2 seconden afstand dus (en ongeveer 1.5x zo veel afstand als je in de praktijk hebt wanneer het druk is op een snelweg). Zouden ze die spitsstrook niet beter kunnen opengooien wanneer de gemiddelde snelheid met 2 stroken onder de zeg 90 km/h valt, en weer dicht wanneer het merendeel van de tijd de 3e strook amper gebruikt wordt?