Google is een bedrijf dat de meeste mensen tot de verbeelding spreekt. Van niets tot een wereldmerk, in een paar jaar. Ook de dingen die ‘binnenin’ Google gebeuren zijn dingen waarvan het van buitenaf bijna onbegrijpelijk is dat het mogelijk is: 450.000 servers, een elektriciteitsrekening van 2 miljoen per maand, en ga zo maar door.
Het ideale onderwerp om een boek over te schrijven dus. Dat dachten meer mensen, en die hebben dat ook gedaan. Inmiddels heb ik ‘The Google Story’ van David Vise en ‘The Search – How Google and Its Rivals Rewrote the Rules of Business and Transformed Our Culture’ (leuke subtitel trouwens…) van John Battelle.
Beide boeken lijken over hetzelfde onderwerp te gaan, en hoewel er ook wel wat informatie dubbel in staat, zijn ze toch vrij complementair aan elkaar. The Google Story gaat vooral in op Google van binnenuit. Hoe is het ontstaan, en gaat chronologisch door de 7 jaar van Google heen. The Search gaat meer de breedte in, het onstaan van zoekmachines in het algemeen, de concurrenten van Google, de geschiedenis van AdWords.
Beide boeken zijn het lezen meer dan waard.