Dit weekend weer eens meegedaan aan een Postbank spaaractie. De gelegenheid om weer eens 500 op een spaarrekening te zetten: weer 1500 nutteloze rentepunten gratis erbij. Na het verzenden stond een link naar een vragenlijst over de spaaractie, en ach, waarom ook niet…
De laatste vraag:
“Zou u aan kunnen geven wat het nummer is van uw girorekening bij de Postbank. (hier wordt niets mee gedaan, wij gebruiken dit alleen voor analyse van de resultaten)”
Euhm… hallo? Afgezien van het warrig taalgebruik en de twee taal-fouten is deze vraag echt compleet fout:
– Eerst zeggen dat je er niets mee doet, en daarna die leugen meteen weer ontkrachten.
– Als het goed is weer de Postbank wie ik ben (ik heb net 500 euro overgeboekt), dus waarom die vraag nog een keer stellen (daar hebben ze bij banken sowieso wel problemen mee…)?
– Op een niet-postbank URL gaan vragen naar postbank gegevens? Aan de ene kant waarschuwen voor phishing, maar aan de andere kant zelf dit soort acties uitvoeren.
Zeker dat laatste is een kwalijke zaak. Het schiet natuurlijk niet zo op dat om aan de ene kant gebruikers proberen op te voeden en te wijzen op de gevaren, en aan de andere kant net zo makkelijk zelf ook om persoonlijke gegevens gaan lopen vragen op sites met een niet-postbank URL.