Een paar weken geleden kwam ik op nu.nl een artikel tegen over een proef met betaald rijden.

In Amsterdam gaan ze een proef doen met betaald rijden. Ze gaan gedurende een tijd met een aantal vrijwilligers onderzoeken of een financiele prikkel invloed heeft op het autogebruik. Doordat de vrijwilligers in de spits meer moeten betalen dan buiten de spits hopen ze dat deze mensen buiten de spits (of helemaal niet) gaan reizen. Indien ze minder in de spits gaan rijden krijgen de vrijwilligers geldt, doen ze dit niet, dan moeten ze uiteindelijk zelfs geld gaan bijbetalen.

Nou is deze proef volgens mij gedoemd te slagen: omdat het gaat om vrijwilligers krijg je een groep mensen die daadwerkelijk de mogelijkheid heeft om het gedrag aan te passen. Wanneer je dat niet hebt zou je nogal gestoord zijn om vrijwillig mee te doen (omdat je dan van tevoren al weet dat je geld moet gaan bijleggen), dus je krijgt een niet-representatieve situatie.

Dus aan het eind van de proef zal blijken dat een groot gedeelte van de deelnemers zijn of haar gedrag heeft aangepast, en dat het aantal kilometers dat gereisd is in de spits is afgenomen. Succes! Laten we het invoeren. En dan blijkt dat een groot gedeelte van Nederland vaak gewoon niet een realistische mogelijkheid heeft om op een alternatieve manier op het werk te komen.

Misschien is het een idee om eerst daar eens aan te werken?