David Baakman

Coca-Cola

Nu de Coca-Cola boycot van de AH al bijna een maand standhoud is het toch wel tijd om daar eens op te reageren :)

AH meent dat de prijsverhoging van Coca-Cola nergens op gebaseerd is, maar dit is uiteraard niet waar. Iedereen die ooit in een ver verleden economie op school gehad heeft kent de term prijselasticiteit: wat gebeurt er met de omzet op het moment dat je de prijs aanpast. Er zijn producten die elastisch zijn (eigenlijk de meeste dingen), dingen die inelastisch zijn (bijvoorbeeld cocaine, ‘t maakt de gemiddelde junk echt niet uit hoeveel een gram coke kost, hij moet alleen wat meer of minder autoradio’s jatten) en zelfs dingen die positief elastisch zijn (hoe duurder de Ferrari, hoe exclusiever hij is, dus hoe groter de vraag is). Coca-cola valt duidelijk in het tweede segment: ‘t zal mij echt een worst wezen wat de prijs van cola is, die twee flessen per week die ik drink worden echt niet meer of minder. Dus Coca-Cola zou gek zijn als ze de prijzen niet zouden verhogen!

Maar goed, uiteindelijk zit ik, als klant, met de gecreëerde impasse. Voor de eerste paar weken had ik een noodvoorraad, maar op een gegeven moment is dat natuurlijk ook op. Nou zou ik natuurlijk naar een andere supermarkt kunnen gaan, maar ja, dan moet ik weer moeilijk gaan lopen doen en een andere supermarkt gaan zoeken.

De AH biedt volgens eigen zeggen een alternatief. Maar wanneer je iets doorkijkt blijkt dat ze daarmee Pepsi bedoelen. Euhm… volgens mij bedoelen we met een alternatief toch iets anders….

Wat dan wel weer opvallend is, is dat ze nu wel pontificaal overal in de winkel 6-packs Coca-Cola blikjes (om zo uiteindelijk 2.50 euro voor anderhalve liter te betalen, ruim meer dan de nieuwe prijs die Coca-Cola in gedachten heeft voor een anderhalve liter fles…). Je zou het haast hypocriet kunnen noemen…

BTW: die nieuwe etiketten van Coca-Cola zijn trouwens ook afschuwelijk zeg. Zijn we eindelijk gewend aan de nieuwe fles, komen ze met echt een walgelijk nieuw ontwerp. Hoe moeilijk is het nou: ik wil gewoon m’n oude fles Coca-Cola terug, en ‘t zal me echt een zorg zijn hoe duur hij is.