Maar even de afloop van de problemen met m’n auto posten.

De garage belde vrij snel na het schrijven van m’n vorig stukje (al voordat het online stond) dat ze samen met Honda Nederland een paar mogelijke oorzaken gevonden hadden, en dat ze de auto graag een keer een dag wilden doormeten. Waarschijnlijk was een sensor in de motor kapot, of was er iets mis met het accu-systeem. Afhankelijk van wat er precies kapot zou zijn moest er dan een vervangend onderdeel besteld worden en kon daarna in een paar uur het onderdeel vervangen worden.

Die vrijdag was ik roostervrij, dus ‘s ochtends de auto bij de garage neergezet, en ‘s middags hem weer opgehaald (goh, zo’n TomTom is ook in de bus handig: weet je precies bij welke halte je er nou uit moet!). Uiteindelijk zat het probleem hem ergens anders: een sensor (volgens mij de motor positie sensor) in de versnellingsbak die de ‘verhouding’ ‘benzine-motor’ / ‘elektro-motor’ bepaalt was kapot, en hiervoor moesten ze de complete versnellingsbak uit elkaar hebben. Dus in plaats van een paar uur, zou dat weer een hele dag kosten. Aangezien dat zowel mij als de garage niet goed uitkwam om dat de week erop te doen, hebben we de week daarop een afspraak gemaakt.

Dus vorige week ‘s ochtends de auto er neer gezet, en met de bus naar het werk gegaan. Meteen weer een reminder waarom het OV een drama is: ze krijgen het steeds voor elkaar om gewoon op compleet willekeurige tijden bij een halte te komen, het lijkt er wel op of die haltetijden voor niets opgehangen zijn (nou moet ik wel eerlijk zeggen: het kwam wel precies goed uit, ik hoefde nooit lang te wachten, dus uiteindelijk was ik sneller dan wanneer ze zich wel aan hun schema zouden hebben gehouden…). Die dag was de auto helaas nog niet klaar, maar de dag erop was was hij weer als vanouds (nou ja, eigenlijk juist niet natuurlijk…).

Ik heb er nu nog maar 3 korte ritjes mee gereden (1x van garage naar huis, en 1x op en neer naar het werk), maar het grappige is: de auto voelt gewoon heel anders aan. De overgang benzine/elektra gaat veel soepeler, en wat ook opvalt is is dat hij nu opeens wel ‘gewoon’ wanneer je constant rijdt puur overschakelt op alleen elektra (de benzine motor blijft dan nog wel stationair lopen, ‘t is niet zo als bij de Prius dat de motor dan helemaal uitgaat). Voorheen is me het slechts 1x overkomen toen ik echt vele seconden achter elkaar precies even hard reedt, maar nu is me het al een paar keer overkomen, ook gewoon in de 30km zone bij m’n woning.

Het is aan de ene kant best eng om te beseffen dat 1 klein stukje elektronica zo’n invloed heeft op het rijgedrag en het gevoel van de auto, maar ja, aan de andere kant, eigenlijk kan dat natuurlijk ook niet anders.