Twee weken geleden, donderdag-ochtend op weg naar werk: ik sta voor het stoplicht te wachten, en m’n motor staat dus uit. Het is groen, dus ik laat m’n rem los, maar in plaats van dat de motor rustig start en de auto gewoon wegrijdt, voel ik wat schokken en rijdt de auto weg. Halverwege de rotonde kijk ik op m’n dashboard en zie ik dat er allemaal lampjes aan staan, en verrek: de auto lijkt ook wel een beetje langzaam…

Is dus m’n complete elektrische motor uitgevallen. Oeps. Ik herinnerde me uit het boekje (ja, dat heb ik in z’n geheel doorgelezen…) dat je in zo’n geval in principe gewoon door kon rijden, dus ik rij naar de zaak. Toch maar even m’n boekje uit het dashboard-kastje naar boven genomen en eens gelezen wat al die lampjes die branden precies betekenden…

Hmm, naast het lampje IMA stond ook het motor-storingslampje aan, en in het boekje stond daar iets over als: zet de auto direct aan de kant van de weg, etc. Hmm… nou ja… Tussen de middag toch nog maar eens gekeken, en toen ik de auto toen startte brandde alleen het motor-storingslampje nog, de rest van de lampjes stonden uit (of waren ook kapot gegaan, dat kan natuurlijk ook :P)). Naar de Honda garage in Nieuwegein gebeld. Volgens de monteur kon het geen kwaad wanneer ik vandaag gewoon naar huis reedt, en ik kon morgen even langs komen.

Vrijdag was m’n roostervrije dag, dus dat kwam wel ‘goed’ uit. Nou goed, die ochtend dus naar de garage gegaan. De monteur kon niets vinden, en alles leek gewoon ok, dus hij resette het lampje; waarschijnlijk wat het gewoon een onverklaarbaar eenmalig iets.

Die zaterdag naar Zutphen toe; vaderdag vieren. ‘s avonds toen ik de auto naar een parkeerplaats iets dichter bij het huis van m’n ouders wou verplaatsen werkte het IMA systeem wederom niet. Omdat in het boekje ook iets stond over garanties die niet geldig zouden zijn wanneer je doorreed met zo’n motorstorings-lampje aan toch maar even Honda Assistance gebeld. Die stuurden prompt iemand van de Wegenwacht langs. Dus om 23:30 staat een wegenwacht monteur naast mijn auto te kijken. Uiteraard is er niets te vinden (‘t zou toch vreemd zijn wanneer hij wel wat kon vinden, terwijl ze in de Honda garage zelf met een uur kijken niets konden vinden). De Wegenwacht monteur weet nog wel te vermelden dat met ‘doorrijden’ betekent: maanden doorrijden zonder dat je eens naar de garage gaat; en dat wanneer het motor-storingslampje gaat branden het iets te maken heeft met de uitlaatgassen, te veel CO2 uitstoot e.d., slecht voor de plantjes, maar de auto kan er wel tegen (maar dat dit vanwege subsidies allemaal gemeten moet worden). Wanneer datzelfde lampje gaat knipperen is er wel serieus stront aan de knikker en is het wel de bedoeling dat je zo snel mogelijk stil gaat staan.

Maar goed, maandag dus eerst maar weer eens de garage opgebeld. Ik kon direct even langs komen en dan zouden zij de storing weer uitlezen. Zo gezegd, zo gedaan.

Het vreemde is dat wanneer het probleem zich voordoet het IMA systeem niet werkt, maar dat een uur later alles weer ok is. Dus afgezien van die twee ritjes zonder elektro-motor is er eigenlijk niets aan de hand.

De garage neemt contact op met Honda om te achterhalen wat het probleem nou is, en neemt daarna contact met mij op… ik ben benieuwd wat het nou eigenlijk is.

Woensdag-avond gaat het weer fout, maar ja, eigenlijk gaat zoiets wel wennen…

Wel een beetje jammer, als ik graag een auto had gehad die na een schamele 4200 kilometer al 2x bij de garage is geweest had ik wel een Franse auto genomen, toch? (/rant :)). Overigens, over de Honda garage niets anders dan lof, hele aardige lui, en ze houden je goed op de hoogte wat er gaat gebeuren. Dit was bij Opel wel iets anders toen ik daar een keer langsmoest omdat m’n koplamp kapot was. En, ik heb toen ik bij de garage was, ook geen andere klant gezien, op zich is dat natuurlijk toch wel positief. Maar ja, feit blijft: ik had eigenlijk ingepland dat ik de gehele 4 jaar zo’n 4x de garage van binnen zou zien, en inmiddels ken ik de naam van de monteur al… :)

Wat je trouwens wel goed kan zien op het moment dat het IMA systeem uitvalt is dat dat echt veel scheelt. Die 103 nm trekkracht vanaf 0 toeren scheelt echt enorm bij het wegrijden. En, wat me ook opviel was dat die regeneratieve remmen ook niet meer werken met uitgevallen IMA systeem, en dat ook dat behoorlijk scheelt, de eerste keer toen ik moest remmen had ik na 0.1 seconden zoiets van: ‘euh, oeps…’ en moest ik toch net even iets harder gaan remmen om nog op tijd stil te staan.