David Baakman

De Civic is er!

Na ruim 7 maanden wachten was ie er twee weken geleden opeens: de Civic.

Opeens, omdat de leverdatum twee keer was uitgesteld (eerst van 1 feb naar 28 feb, en daarna van 28 feb naar 27 mei), maar woensdag 7 maart kreeg ik op m’n werk een telefoontje van een Honda-dealer: of ik een Civic besteld had (‘euhm, ja?’). Ik voelde de bui al hangen: hij zou nu helemaal niet meer komen, Honda was gestopt met Hybrides bouwen, ze hadden hem vergeten te bestellen, hij is onderweg naar Nederland van de boot af gegleden; in ieder geval iets in die richting… Maar de volgende zin was: ‘Wanneer kunnen we hem komen brengen?’. Wow, dat was even totaal onverwacht.

Maar goed, woensdag-middag de Corsa gewassen en donderdag aan het einde van de dag de auto bij Terberg ingeleverd. Er ook achtergekomen dat Terberg een paar honderd meter van mijn huis vandaan zit; nooit geweten… Vrijdag met de bus naar het werk, en een half uur nadat ik binnen was werd ik gebeld dat de auto er was. Nadat de persoon van dealer alle knopjes had uitgelegd, en ik getekend had voor ontvangst heb ik hem – heel voorzichtig :) – de parkeerplaats opgereden; zo dat was wel even wennen zeg…

Inmiddels rij ik er dus nu twee weken mee, en het is nog steeds wel wennen. Hij is een stuk groter en anders gebouwd, en dat is heel erg te merken: het weggedrag is totaal het omgekeerde van de Corsa. Het parkeren is ook weer even helemaal van voren af aan wennen. Opeens heb ik bij de parkeerplaatsen voor m’n huis nog maar erg weinig ruimte aan beide kanten wanneer ik hem in een vak probeer te manoeuvreren, en wanneer ik de auto net zo ver doorrij als ik normaal met de Corsa deed steekt er nog 40 cm van de achterkant het wegdek op :) Maar het gaat al steeds beter (en ‘t is allemaal erg herkenbaar van de eerste weken met de Corsa), dus dat gaat allemaal wel goed komen.

Maar ik ben er erg blij mee: de CVT automaat in combinatie met de elektromotor is echt heel erg relaxed, je hoeft eigenlijk nooit boven de 2 a 2.5 duizend toeren te komen om toch vlot op te trekken, en met 120 op de snelweg draait hij net iets boven de 2000 toeren. De climate control is erg fijn: eerste dag op 23 graden ingesteld, en verder doet de auto gewoon alles zelf.

Wat wel erg minder is is het brandstofverbruik. Theoretisch gezien zou hij buiten de bebouwde kom 1:23 moeten halen, en binnen de bebouwde kom 1:19 (ik dacht eigenlijk veel meer, maar blijkbaar is hij toch onzuiniger dan ik in m’n hoofd had zitten). Toen ik hem afgeleverd kreeg stond het gemiddeld verbruik op 1:12! Bij een rit naar m’n ouders toe op een lege snelweg zaterdagmiddag heb ik 1:18 gehaald, maar na een week stads-ritten (woon-werk) zit ik al weer op 1:15. Nou vind ik zelf het benzine-verbruik niet zo heel interessant (ik betaal de benzine zelf toch niet (in ieder geval niet direct…)) en weet ik ook wel dat de door de fabrikant opgegeven waarden meestal vrij positief zijn, maar een beetje in buurt komen mag toch wel.

Verder zijn de auto-stop-functie (motor slaat af bij het wachten voor een stoplicht) en de rem-energie-regeneratie wel leuk, maar ‘t is jammer dat dit alleen werkt wanneer de motor warmgelopen is, dus bij 80% van m’n dagelijkse woon-werk verkeer blijft m’n motor gewoon draaien voor het stoplicht (of ook wel ‘leuk’: slaat netjes af, maar tijdens het wachten slaat hij opeens weer aan). Ik zou natuurlijk verder van het werk kunnen gaan wonen… :)

Civic